rasullullah membela umatnya 1

Assalammualaikum...=]

Di padang mahsyar org yg mula2 dtg ialah Nabi Ibrahim a.s. Baginda bergantung dgan asap arasy yg naik lalu mnyeru. “Tuhanku dan Penguasaku! Aku adlh KhalikMu Ibrahim.Kasihanilah kedudukanku pada hari ini! 
Aku tidak meminta kejayaan ishak dan anakku pada hari ini”

Allah SWT berfirman. “Wahai Ibrahim! Adakah kamu melihat kekasih mengazab kekasihnya.”

Nabi Musa a.s datang.Baginda bergntung dgan asap arasy yg naik lalu menyeru. “KalamMu.Aku tidak meminta kpadaMu melainkan diriku. Aku tidk meminta saudaraku Harun. Selamatknlah aku dari kacau bilau jahanam!”

Nabi Isa a.s dtg di dlam keadaan mngis. Baginda bergntung dgan arasy lalau mnyeru. “Tuhanku.. Penguasaku...Penciptaku! Isa roh Allah. Aku tidak meminta melainkan diriku.selamatknlah aku dari kacau bilau jahanam!”.

Suara jeritan dan tgisan semakin kuat. Nabi Muhammad SAW menyeru, “Tuhanku.. Penguasaku..Penghuluku...! Aku tidak meminta untk diriku. Sesungguhnya aku meminta untk umatku dariMu!”

Ketika itu juga,neraka jahanam berseru. “Siapakah yg memberi syafaat kepada umatnya?”
Neraka pula berseru. “Wahai Tuhanku..Penguasaku..dan Penghuluku.!.. selamatkan lah Muhammad dan Umatnya dari seksaannya! Selamatkanlah mereka dari kepanasanku, bara apiku,penyeksaanku dan azabku!. Sesungguhnya mereka adlah umat yg lemah. Mereka tidak akn sbar dgan pnyeksaan.”

Malaikat Zabaniah menolaknya sehingga terdampar di kiri Arasy.neraka sujud di hadapan Tuhannya.

Allah SWT berfirman, “Dimana matahari?”

Maka,matahari dibawa mghadap Allah SWT.ia berhenti di hadapan Allah SWT.

Allah SWT berfirman kepadanya, “Kamu! Kamu telah memerintahkan hambaku untuk sujud kepada kamu?”

Matahari menjawab. “Tuhanku!Maha Suci diriMu! Bagaimana aku harus memerintahkan mereka berbuat demikian sedangkan aku adlah hamba yang halus?”

Allah SWT berfirman. “Aku percaya!”

Allah SWT telah menmbahkan cahaya dan kepanasannya sebnyak 70kali gnda. Ia telah menghampirkan dgan kepala makhluk.

Ibnu Abbas berkata. “Peluh manusia bertitisan sehingga mereka berenang di dlamnya. Otak-otak kepala mereka mggelegak sperti periuk yg sedng panas. Perut menjadi seperti jalan yg sempit. Air mata mgalir seperti air sungai yg mgalir.suara ratap umat-umat manusia semakin kuat..Nabi Muhammad SAW lagi sedih.Air matanya telah hilg dan kering dari pipinya. Sekali, Baginda SAW sujud dihadapan arasy dan sekali lagi Baginda SAW rukuk untk mmberi syafaat bagi umatnya.Para nabi melihat keluh kesah dan tangisannya.”.mereka brkata, “Maha Suci Allah! Hamba yang paling dimuliakan Allah SWT ini begitu mgambil berat,hal keadaan umatnya.”

sekian...=]

*petikan diambil dari buku "semai beni-benih syurga"
karya Khairul Ghazali 
menampilkan..
Tuan Guru Dato Nik Abdul Aziz Nik Mat

Comments

Popular posts from this blog

SEKIAN LAMA....

hukum hudud

lagu "malaysia boy" tiru lagu "america boy"???